Wat heeft de Grand Prix Formule 1 van doen met acquisitie?

Over de vergelijking van topsport en acquisitie. Is die er, vraag je je misschien af? Lees verder en het zal je verrassen. Dus ‘start the engines’!

Driverseat

Ohh wat is hij toch geweldig, die coole blik, zijn humor, de Hollandse nuchterheid, zijn perfecte media benadering, zijn glimlach en pretogen. Tel daarbij op dat hij bovenal een fantastische coureur is. Zo eentje die mij iedere keer de zondagmiddag laat opgeven voor het kijken naar de GP.

Timing

Alles gaat om timing. De juiste timing. Staat iedereen op de juiste plek, spreek je de juiste man of vrouw. Deze twee overeenkomsten zijn al snel gevonden. Het juiste moment van beslissen en de afspraak maken. Dat heeft soms een wat langere aanloop nodig en stalen zenuwen. En actie ondernemen als dat vereist is. De juiste man of vrouw op de goede plek. Olav Mol is een geweldige commentator en weet veel van racen, maar dat is anders dan zelf achter het stuur zitten. Ik maak graag afspraken voor mijn klanten met de DMU. Dus zorg dan ook dat je daarmee in gesprek bent. 

Strategie

Alles begint natuurlijk met de juiste strategie, die wordt bepaald ook voor diverse scenario’s. Dat doe ik ook, zodat je direct een gepast antwoord hebt op alles wat er gezegd wordt. In een telefoongesprek gaat het om de juiste woorden op het juiste moment. Dus net als bij de Grand Prix is flexibel ook hier een mooi woord. Net als de bandenwissel. En dan het afstellen van de motor. Full speed of wat langzamer, vergelijk dat eens met het spreektempo. Niet te snel in het zuiden van het land en in de kop van Westfriesland kun je best met een Noordhollandse rebbel terecht. Als je daarentegen hapert of veel uhh zegt, werkt het lang niet zo goed als dat alles smooth verloopt.

Looks

En heb je gezien hoe de monteurs eruit zien? Tip top, ook dat is belangrijk aan de telefoon al zou je misschien denken, ze zien me toch niet. Niets is minder waar. Ze voelen immers de energie die je hebt. Kijk naar Robert Doornbos, een perfect voorbeeld, goed gekleed, weet waarover hij het heeft, know how van de coureur en een goed lopend verhaal. Hij is ook goed in van repliek dienen en adhoc creatief, met zijn soms pittige antwoorden.  Heeft humor en kan tijdens het rijden nog perfect vertellen wat hij aan het doen is. Zijn kennis zit in zijn DNA, op celniveau. Oeps, dat was even een zijsprongetje vanuit de pitstraat. En als je hier uit opmerkt dat ik Robert een hunk vind. Dat klopt. 

Winnen

De wil om te winnen schreef een schaatser eens. En terecht. Als je niet wilt winnen kan je net zo goed inpakken. Autorijden is leuk, natuurlijk. Maar dan wordt het gewoon een ritje in een Mercedes SLK cabrio. Dan is autorijden gewoon echt leuk. Bij de Grand Prix willen alle coureurs winnen en het grappige is soms met de interviews; Ze denken ook iedere keer allemaal dat ze eerste worden. That’s the spirit. Als ik aan de telefoon zit wil ik een afspraak maken. Natuurlijk ga ik voor een goed gesprek. Maar ik zit er niet zomaar. Want dan kan ik net zo goed een vriendin of mijn moeder bellen. Dan heb ik ook een leuk gesprek. Nee, ik wil een date. Een e-mail adres of een 06-nummer. Want dan kom ik ergens.

Final

En dan met al deze tips, die je ook DOET, zit je ineens in de finale. De top 3. Je staat op het podium. Je hebt de afspraak! Alles valt of staat met het pad er naar toe. Zet je alle ingredienten goed in. Denk je overal aan. Werken de weergoden mee. Zet je schrap en zit je rechtop. Met een beetje lef en succes gaat het je lukken! Je bent een winnaar!

Kortom, als alles klopt kun je vakwerk afleveren: nummer 1 worden in de GP en een afspraak maken in acquisitie!

MEER NIEUWS

Afspraak maken