Optimisme

 “Voor Steffan is iedereen een potentiële klant”.

Optimisme is een groot goed als je acquisitie of sales medewerker bent. Maar moet je het zijn of kan je het ook worden? Lees er hier alles over.

 

“Voor Steffan is iedereen een potentiële klant” Ze zei het bijna een beetje op zo’n toontje van; ‘Ja jeetje lekker zeg….’ Dit is precies een voorbeeld van het niet aflatende optimisme en positieve kijk van de sales medewerker. Het glas is altijd halfvol!!

Als je niet op deze manier in het leven staat is sales en/of acquisitie niets voor je. Of wel met de woorden van mijn motto “Zolang ze nog geen nee gezegd hebben zijn alle lijnen nog open”. De strekking hiervan komt bijna op hetzelfde neer als de uitspraak van Steffan.

 

Oeverloos optimisme
Een oeverloos optimisme is fijn als je acquisitie doet. Tel daarbij op dat je ook werkelijk maar zelden aan een dood paard trekt, dan weet je dat de opmerking helemaal op gaat. Wat wel van belang is, is de factor ‘tijd’. Als jij binnen 3 calls moet scoren of binnen 1 maand de sales cycles rond wilt hebben
is het andere koek. Een andere tak van sport, die ik niet bedrijf.

 

Wij zijn voor de lange termijn afspraken, de lange termijn contracten en de lange termijn relaties.
Dat maakt nu net het verschil. Als je namelijk de factor tijd mee hebt, gebeuren er in die tijd bijzondere zaken. En tja, dat kan iedereen in 2020-2021 beamen. Zo staat het leven op zijn kop. Was je net een beetje de normen, waarden en regels aan het ontduiken, komen ze dubbel zo hard terug via de andere kant.

 

Optimisme. Dus ook de nieuwe klant die zegt: “Begin maar met 20 adressen te bellen, dan gaan we eerst wel kijken…” Nope. Gewoon vol gas. En dan hoor je wel als je aan het bellen bent hoe de
klant er in staat. Alles begint immers met een zaadje te planten. Oprecht aandacht geven. En voordat je iemand daadwerkelijk gesproken hebt in het segment waarin ik bel (CXO van grote organisaties) ben je zo alweer een of twee maanden verder. Dus we gaan het niet invullen voor de ander. We gaan aan de slag en horen vanzelf hoe verder.

 

Optimisme en Wikipedia
Optimisme, laat ik eens kijken wat het woordenboek hierover zegt:

Optimisme (Latijn: optimum, het beste) is van oudsher het geloof in de beste van alle mogelijke werelden te leven. Tegenwoordig gebruikt men dit begrip vaak voor een afgezwakte vorm van optimisme: het geloven in een goede afloop.

Tel daarbij op ‘de optimistische instelling’: Gunstig gestemd, hoopvol, in de verwachting dat de dingen positief zullen uitdraaien, dat iets een goede afloop zal krijgen. Met een positieve instelling. Dan is het plaatje compleet.

 

Kan je optimisme leren of zit het in je bloed? Dat zijn dingen waar ik vaak over nagedacht heb. Het heeft natuurlijk wel van alles te maken met je DNA. Sales is vaak de tegenhanger van finance, en dat kan ik dan ook meteen beamen.
De boekhouding is het eerste wat ik uitbesteedde als ondernemer. Des te interessanter worden de combinaties van sales en finance. Als je het allebei leuk vindt en kunt, dan heb je ineens parels in je organisatie. Facts and figures: communicatief en op de cijfertjes letten.

Optimistisch worden
Kan je optimistisch worden? Ja. Dat kan ik zeggen uit de grond van mijn hart.
Leren ok, in je bloed ok. Optimistisch worden jazeker. Het begint met een
andere kijk op het leven te krijgen en dat kan voor de rest van grote invloed
zijn op je optimisme. De simpelste manier is te starten met per dag de 3
leukste dingen op te schrijven die je meegemaakt hebt.
Om zo’n opdracht meer daadkracht bij te zetten kan je nog een onderverdeling
maken:

  1. De 3 leukste dingen die je gehoord hebt.
  2. De 3 leukste dingen die je gedaan hebt.
  3. De 3 leukste dingen die je gezien hebt.
  4. De 3 leukste dingen die je gevoeld hebt.
  5. De 3 fijnste dingen die je geroken hebt.

Duizelt het je nu en ben je even de draad kwijt??

Dan zal ik je wat voorbeelden geven:

Voorbeeld bij 1: ze hebben tegen me gezegd dat ik geweldig ben! Ze
zeiden Wat een leuk gesprek was dit zeg!
Voorbeeld bij 2: lekker in zee gezwommen, een blog geschreven
Voorbeeld bij 3: de zonsopkomst, de mooie kaart met tekst op mijn bureau
Voorbeeld bij 4: een knuffel van de liefste, het vachtje van de kat
Voorbeeld bij 5: schone lakens, mijn nieuwe eau de parfum

Als je dit leest merk je waarschijnlijk nu ook al bij jezelf een andere houding. Je kijkt vast om je heen om te bedenken wat jij het leukst vond dat je zag of voelde. Mooi. Daar begint je veranderende mindset al.

De doorgewinterde onder ons zien hierin natuurlijk een beetje de NLP opbouw terug (neurolinguïstisch programmeren). Dat klopt. NLP toepassen maakt koude acquisitie/communicatie aan de telefoon super interessant en topsport!

Blij en optimistisch
En ineens bemerk je dat optimisme bijna naadloos samengaat met blij zijn. En dat is geweldig. Want dat tovert immers een glimlach op je mond waarmee het bellen nog aantrekkelijker wordt! Dus ja, iedereen is een potentiële klant.

 

 

– Ook gepubliceerd bij VerkopersOnline

Voel je vrij om dit blog te delen op sociale media.

MEER NIEUWS

Okay, Nu gaan we het DOEN

“Zet geen 40 buiten dienstmedewerkers binnen.”  Het is bijna Cruyferiaans. Deze zin kreeg ik onlangs te horen, met de daarbij behorende vraag: Kun jij ze

Afspraak maken