Hip happening hot en heikel
Ik kom het steeds vaker tegen.
Onboarding business bij grote (en kleine) bedrijven. De omloopsnelheid van nieuw personeel is tegenwoordig wat hoger, dus daar heeft het zeker mee te maken. En neem dan de tijdsdruk. Er is altijd wel wat te doen op kantoor.
Waan van de dag
Druk, adhoc, klussen, de waan van de dag. Dus eigenlijk te weinig tijd om zelf nieuwe medewerkers een goede basis te geven.
Toch is het zoals Plato zegt: “The beginning is the most important part of any work.”
Natuurlijk valt er iets voor te zeggen om ze meteen in het diepe te gooien en ze even te laten spartelen. Maar let op, niet te lang. Voordat je het weet maken ze zich patronen eigen die je als werkgever eigenlijk liever niet hoort of ziet.
Of maakt het je niet uit als ze tegen je klanten, hé joh/je/doei/mazzel zeggen? Dat kan natuurlijk. Ook goed.
Communicatie aan de telefoon
En dan heb ik het alleen nog maar over communicatie aan de telefoon.
Hoe zorg je ervoor dat iedereen de look and feel van de organisatie binnen korte tijd oppikt? Dat is één. En dan is er natuurlijk ook nog nummer twee. Dat is de look and feel die je uitdraagt aan de telefoon. Een niet te onderschatten, belangrijke tak van sport. Want de telefoon is immers ook je visite kaartje naar de buitenwereld.
En dan zijn er ook hier twee sporen. Inbound en outbound. Hoe je het ook bekijkt, het heeft altijd te maken met klantvriendelijkheid en hospitality. En er is nog zoiets als leeftijd… De jonkies kennen de telefoon als geen ander, maar niet echt om te bellen. Dat is nog wel een dingetje. Dus daar is nog een wereld in te winnen.
Onboarding is meer dan alleen je collegae leren kennen, een mail sturen, processen in de picture krijgen. Het is ook de telefoon aannemen. De telefoon gebruiken om uit te bellen, afspraken te maken, je klanten te bellen, je kandidaten te bellen.
Maar hoe dan?
Het begint met durven en doen. Vooral doen. Wat is je doel? Wat wil je voor elkaar krijgen? Welke goede vragen kun je stellen? Hoelang mag een gesprek duren en kun je je belwerk clusteren?
Allemaal zaken waar veel organisaties nog niet eens over nagedacht hebben, te druk met de waan van de dag. Daarom denk ik graag met jullie mee. Als ervaren praktijk voeten-in-de-klei-expert als het gaat om communicatie aan de telefoon.
I’m only one call away!