7 habits van effectieve bellers

De zeven habits van effectieve bellers. Of in het Nederlands. de zeven gewoontes van effectieve bellers. Dit naar aanleiding van het boek geschreven door Stephen Covey, The 7 Habits of Highly Effective People en de trainingen die daarop gebaseerd zijn. Het is alweer een poosje geleden.

Toen ik het boek voor de eerste keer las ging er een wereld voor me open. Stephen Covey liet zien waar het om gaat. Destijds was ik dan natuurlijk ook bij zijn seminar. Zijn zoon ontmoette ik in het echt en hij signeerde het boek voor mij. Ook volgde ik de training bij het FranklinCovey instituut. Ik was voor de rest van mijn leven verk(n)ocht. Het mooie is als je het boek 10 jaar later weer aan het lezen bent, kom je weer heel veel nieuwe dingen tegen. Ook hiermee blijkt je paradigma, je visie – kijk dus te veranderen.

Wat zijn dan die goede gewoontes voor een beller? Of in dit geval, wat zijn goede gewoontes bij koude acquisitie door de bril van Covey (en die van mij)? Er zijn een aantal gewoontes waarvan je het niet verwacht, maar die wel zorgen voor succesvolle gesprekken en afspraken! Lees hieronder verder.

  1. Met een zeer goede reden staat nummer 1: Wees pro actief niet alleen op de eerste maar ook (bij mij) op de laatste plaats.
  2. En begin ik met nummer 2: Begin met het einde in gedachten. Dus visualiseer!
    Bedenk je dat je de afspraak hebt gemaakt. De vlag hangt al te wapperen. Dat is wat je wilt toch? Een afspraak! Als je een ander doel voor ogen hebt, bijvoorbeeld je wilt een email adres of een juiste naam, dan visualiseer je dat.
  3. Belangrijke dingen eerst – First things first
    Een opgeruimd bureau liefst met een boeket bloemen. Waarom nou juist dat? Alles heeft te maken met energie. Sterker nog, energie hoor je door de telefoon. Dus als jij fijn, relaxed en enthousiast achter de telefoon zit, hoort die ander dat. Een opgeruimd gevoel aan je bureau zorgt ook voor een opgeruimd gevoel in je hoofd. Dan heb je helder waar je mee bezig bent. Verder is er geen onnodige ballast, zodat je niet afgeleid wordt. Ga goed voorbereid aan de slag.En energie. Het is fijn als je dat hebt en ook kunt overdragen door de telefoon. Want geloof me, dat kun je horen ! Fris en uitgerust. Een basisbeginsel. Naast een fijn leven bereik je dit ook met deze basis. Dit realiseer je door regelmatig te sporten en als het even kan koud afdouchen. Met fris bedoel ik ook fris. Het is handig als je alert bent om in te kunnen springen op onverwachte vragen. Ga in dialoog en glimlach aan de telefoon! De ander hoort dat ook.
  4. Doelbewust (denk win-win)
    Weet wat je doel is in het telefoongesprek. Als je twijfelt hoort de ander dat. Echt waar! Als jij niet weet wat je wilt, hoe moet de ander het dan weten? Het doel is maar een ding. Bijvoorbeeld: óf de afspraak maken óf de juiste naam te weten te komen óf het juiste email adres ontfutselen. 1 ding.
  5. Eerst begrijpen, dan begrepen worden
    Het is belangrijk dat je weet waar over het gaat. Dat je vakjargon taal kent en dus kennis van zaken hebt. Zo wordt je veel meer gezien als een gesprekspartner en dat komt professioneel over. Op deze manier kun je dan ook in gesprek gaan, in plaats van alleen maar je propositie af te riedelen.
  6. Werk synergetisch
    De kracht van samenwerken. Luister vooral ook naar de ander. Luister tussen de regels door.
  7. Houd de zaag scherp, structuur!
    Een opgeruimd bureau geeft je structuur. Bellen met regelmaat is ook iets om in de gaten te houden. Eens in de maand bellen is te weinig. Start als het even kan met 2 dagdelen in de week (vrijdag is een prima dag om te bellen).En het belangrijkste voor het laatst. Zeker bij koude acquisitie! Dus vandaar dat deze op een gedeelde eerste en laatste plaats staat. Het laatste onthoud je immers het best!
  8. Ga het doen! Be pro-active!
    Het bellen van nieuwe klanten is een actieve bezigheid. Er aan denken is niet genoeg. Dat doen al die anderen al. Je maakt het verschil door inderdaad de telefoon op te pakken en het te gaan doen!

Graag sluit ik hiermee dan ook af. En geef je meteen het zetje dat je nodig hebt om het ook inderdaad te gaan doen ! En natuurlijk staat het al boven aan je lijstje van goede voornemens!

Veel SUCCES !

Voel je vrij om dit blog te delen op sociale media.

MEER NIEUWS

Wie, why?

Wie en Why? Wie Een vrij nieuwe sales medewerker. Why Ze wil van een 10 naar een 11! Skills Deze dame windt ook de klant

Over Energie en Sales

Voldoende energie en nieuwe kansen CASE In een organisatie van 80 personen kreeg ik de vraag van de sales manager om zijn accountmanager handvatten te

(On) boarding Come fly with me! 

Hip happening hot en heikel Ik kom het steeds vaker tegen. Onboarding business bij grote (en kleine) bedrijven. De omloopsnelheid van nieuw personeel is tegenwoordig

Afspraak maken